torsdag 14 oktober 2010

Gegga & klipp

Tänk att det ska kännas som en överraskning
varje år; att frosten faktiskt slår till och att det
då är hög tid att ta tag i dahlior & cannor.

Se som vår fd fina Café au Lait ser ut!
Den har iallafall utvecklat mörka blad nu,
något jag annars gillar. ;o)
Minns ni den orange dahlian i förra inlägget?
Kanske inte lika fantasieggande nu...
Knopp som inte riktigt hann med...
Vi har idag grävt upp en massa dahlior och cannor,
klippt ner och tagit ner dem i källaren.
Här är en del av klippet, av jord är du kommen...
och åter till komposten.
Vår källare är kanonbra förvaringsplats för knölar,
ca 8-10 grader och inte för torrt.



Har ni haft nattfrost än?

7 kommentarer:

  1. Ja, mina blomlådepelargoner bl.a komme samma väg att vandra: till komposten :(

    SvaraRadera
  2. Oh yes, we also have first cold nights in Germany. At daylight we have these days vom 10 to 16 degrees.

    I love this colourfull time in autumn when the nature slowly "goes to bed".

    Hugs Steffi

    SvaraRadera
  3. Allt utom squashen har klarat sig hittills. Får se hur det ser ut idag ;)

    SvaraRadera
  4. Jarå... men det var någon vecka sedan och sedan dess har det faktiskt varit plusgrader på nätterna fram tills igår....

    Fniss... jag log igenkännande på ALLA dina bilder... Precis så såg det ut hos mig också... Även källarbilderna känns bekanta... ;-) Har två dahlior i växthuset som fortfarande blommar, men nu börjar det bli för kallt för det också.... Satte på fläkten nu för att hålla ut i några dagar till....

    Ha en fin helg!!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Jahadå- hit har också frosten nått. Men jag hade turligt nog hunnit in med det mesta....;-) (Hade ju inga Dahlior i år....)

    SvaraRadera
  6. Jajamensann, vi har haft nattfrost flera gånger om. Vad ska jag göra med pelargonierna Lydia. Jag försöker ju ta reda på dem varje år och varje år så lyckas jag ta död på dem. Stackarna.

    Ha det finast!
    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  7. Åh vilken lyx med en källare! Vi har inget utrymme där det går under 20 grader så det är hopplöst att övervintra växter... Förra vintern "tvingade" jag mina föräldrar att husera dem i sitt garage, men i år har jag fått igenom att vi ska bygga ett isolerat förråd med frostvakt på tomten! Hurra! :)

    Ja visst hade jag tur att den lilla draken ville följa med just mig hem? :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails