onsdag 20 april 2011

Sådd med arbetsledare

Nu har jag äntligen börjat så mina luktärtor.


I år ska jag testa att så fröerna i toarullar. Luktärtor


är ju så känsliga i rötterna och det är lätt att de skadas


om man sår dem i krukor när de sedan ska skolas om.


Här har det sparats på toarullar en tid. ;o)


.


Först har fröerna legat i blöt ett dygn, de fröer som


har svällt upp är mogna för sådd, de andra kan man


snitta lite försiktigt och blötlägga ett tag till.


.


Här har jag fyllt toarullarna med ganska kraftig jord,


jag chansar på att de stora fröerna tål näring direkt.


Sedan vattning, det går åt ganska mycket vatten då


pappersrullarna suger åt sig mycket.



Ett frö i varje rulle...
Peta ner dem en cm ungefär och täpp till med lite jord...

Oj, jag fick ganska många fröer över...nu får det bli vanliga
krukor iallafall. Men en i varje kruka så behöver jag ju inte
sära på rötterna när jag planterar ut dem.
Det är första gången jag sår i toarullar och det kändes
tryggt att ha en arbetsledare med...

Undrar om luktärtfröer smakar bättre än t ex gula ärtor? ;o)




Jag håller som bäst på att starta upp




för säsongen, så det blir lite mindre tid


för bloggning ett tag framöver.


Ha en fin onsdag,




10 kommentarer:

  1. Ett stort lycka till med Trädgårdsdrömmar! Vad härligt med projekt som går i land och inte bara stannar i drömmarnas värld! Som sagt, Lycka till!

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Mina toarullarsdrömmar gick i kras...( låter ju helknäppt;-) Kassen slängdes av misstag häromdagen... Ha det gott!
    och Gladpåskkramar från mig till dig, Hillevi.

    SvaraRadera
  3. vad underbart det kommer att lukta hos dig i sommar. Tur du har en arbetsledare av det gulligare slaget:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. De flesta luktärtorna har jag redan sått. De står i mjölkkartonger i växthuset. Lycka till med "ärtorna".
    Gullig arbetsledare.
    Ha en bra dag!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  5. Ser proffsigt ut med toarullesådden. Själv börjar min frösåddsork tryta så jag tog några stora krukor och tryckte ner en massa luktärtsfröer, får väl gallra rejält när/om de börjar komma upp.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Brukar funk alldeles utmärkt med toarullar. Trevlig arbetsledare du har. Här finns det inte heller tid till bloggning precis full rulle liksom.
    Ha en skön helg min vän så ses och hörs vi
    Annika

    SvaraRadera
  7. Fint att ha en arbetsledare så där som hjälper till ;-)
    Har också sått i toarullar i år!!
    Tiden är knapp nu till allt känns det som. Hinner inte hälsa på hos alla som jag brukar. Men vi har väl alla mycket för oss nu på våren :-))

    Hoppas du får en riktigt skön och varm påsk!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  8. Absolut bästa sättet, tycker jag! Har gjort samma med solrosor i skolan - vilket barnen tycker är jättefräckt.
    Hoppas du haft en skön dag och träffat maaassor med folk.
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  9. Ohhh, så glad jag blir för din skull!!! Hörde att du haft fint besök från storstan också..!
    Ring om det är ngt jag kanske kan hjälpa dig med. Fast jag tror nog att du själv är proffs nu!
    Kram
    A

    SvaraRadera
  10. Good Luck med luktärterna!
    Och med Trädgårdsdrömmar!!
    Kommer snart på besök!;-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails