fredag 2 december 2011

Kottar i massor

En vacker gran i skogen rasade under stormen Berit...


Knäckt rakt av...tur att de flesta står kvar.


Den enes död, den andres bröd...jag skördade en del kottar.


Det fanns mer än kottar att skörda...många smågrenar
med lav.


Ja, idag tog vi en större påse att skörda i....
i vanliga fall räcker en hundbajspåse. ;o)


Idag ska jag städa upp all glassplitter efter stormen
ute i Trädgårdsdrömmar...sen ska jag försöka hinna
binda en krans eller dyl av dagens skogsfynd. Det
sistnämnda ser jag fram emot...

Vad hittar ni på denna regniga fredag?

 till er!

11 kommentarer:

  1. Hej
    Det var ju skönt att du kom till skogen och fick lite kottar till pyssel. Lyckat till med städningen låter inte särskilt kul.
    Ha en skön helg
    Annika
    som kan kommentera igen

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅ, läser om glassplittret, så tråkigt...tänk vad en storm kan förstöra. Så fiiiint med alla kottar...spraya lite vitfärg och sätt fast något att fästa ett snöre i, blir jättefint i granen!

    STOR KRAM till dig du fina!

    Hanna

    SvaraRadera
  3. Oh, grattis till kottfyndet får jag väl säga. jag har varit ute och sniffat runt efter stormen men inte hittat något trevligt att dra hem...

    Tråkigt jobb med allt glas men det måste ju bort så inte alla små tassar blir trasiga de också.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Trist med glassplitter... Men alltid nåt bra av stormen med kottarna ändå :-)

    Ha en fortsatt fin helg!
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jisses, vilken lycka! en sådan skatt! sådant går jag aldrig förbi på mina promenader..... Det blir säkert en vacker krans, och tänkt vad fint att hänga en hel gren på väggen/ovanför spisen, som pynt nu till jul!

    Men vad trist med det trasiga glaset i växthuset! Det är det som är otrevligt med hårt väder, att det blir så mycket förstört. Har sett träd (inte gran med fina kottar) ligga ned lite här och var efter ovädret, hoppas någon ta hand om roten så inget händer där heller.
    Ha en trevlig andra advent :)

    SvaraRadera
  6. Wow - vilket fynd! Trist med alla fallna träd, så klart, men kul med alla fina dekorationer man kan hitta. Fyllde bilens bagage med vackra lärkgrenar jag hittade på vägen från skolbussen. De har nu blivit vackra juldekorationer där ute. Hittade också en del kottar när vi var i skogen för en tid sedan ( INTE så mycket som du;)), de ska få nytt liv som dekorationer här inne.
    Hoppas det går bra med glasplocket - inte det lättaste förstår jag, med den sortens glasrutor.
    Hoppas du haft en skön dag och att du får en härlig tredje advent!
    kram
    Annsan

    SvaraRadera
  7. Grattis i efterskott det var ju Din namnsdag i Lördags.

    Vad kan man göra med kottarna, mer än att sätta nya granar.Eller som jag såg på en blogg, kleta ner dem med jordnötsmör och rulla dem i fågelfröblandning och hänga ut.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  8. Oj - var Berit så där häftig hos er. Här i sydvästra Finland fick vi bara det sist vindarna av stormen. Jag var rädd för vårt nylagda terasstak på Rosendal-torpet men det klarade sig. Nu firar vi självständighet här. Titta gärna in hos mig i rosendal-torpet.blogspot.com.
    kramar
    Solveig

    SvaraRadera
  9. Uj uj så stormen härjat hos er! Inte roligt när glasen ryker, vi går faktiskt successivt över till tristare men nållbarare kanalplast på våra växthustak men här är det snömassor som knäcker glas, ja inte ännu i år förstås. Det var en väldigt kottig gran som fällts, kanske satte den så många kottar för att den ändå var på väg att murkna?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Ska bli spännande att se vad du hittar på för fint med kottarna! Du råkar inte ha lite granfrön över??? Jag söker sådana med ljus ock lykta. Tänkte använda dem till en julkortsidé - jag köpte så fina kort med vackra bilder på olika blommor+några fröer av samma sort i somras. Suverän idé att stjäla och vad passar bättre på julkort än granfröer? "Odla din egen julgran" tänkte jag.

    SvaraRadera
  11. Vädrets makter rår man inte på. Men tur att det lämnar lite spår efter sig som du kan ha nytta av.Du får visa din kottkrans sedan. Trist med trasiga glas. Ha det så bra! Pia

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails