söndag 8 januari 2012

nytt gott samvete

Jag brukar beställa lite fler lökar än vad vi säljer
på hösten. De resterande krukar vi upp och säljer
i blom på våren, ett rent nöje.

NU har lökarna kommit i jorden, de mår prima
eftersom de förvarats mörkt & svalt...till skillnad
mot dem jag planterade i rabatterna, de står kallt
& blött och funderar nog på om det är dags att blomma
snart.

så himla fina lökar, denna krokus kommer att blomma med fem
vita stora blommor

här räcker det långt med tre lökar i en kruka...

de täcks helt med jord och sedan inväntar de våren...

Här krukar jag upp Allium Purple Sensation...

Sådärja, nu får våren gärna infinna sig för min del...
jag är redo! :o)

Fler som är redo för våren?

14 kommentarer:

  1. Visst är man redo för våren. Är i alla fall på planeringsstadiet! Lökarna jag satte i krukor i höstas står fortfarande kallt och jag väntar nog en liten tid med att ta fram dem.
    Men det är inte långt kvar för visst längtar man efter att få se de små skotten bryta jordytan.
    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  2. Klart jeg er klar for vår nå:) Gleder meg vilt:) Herlige syssler du holder på med:) ha en masse fin søndag:)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag är absolut redo för våren. Har inte vintern kommit nu så kan det ju kvitta för den här säsongen.
    En fortsatt skön söndag önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  4. Jo, suget efter trädgårdsfix och LJUS är starkt. Spanar varje dag efter julrosornas återkomst. Missar alltid den lilla vita som blommar när jag har som mest att göra precis innan jul. Får nog flytta fram den så jag hittar den lite lättare.
    Du lockar fram våren på ett härligt sätt.
    Ha en skön söndem!
    Kram
    Annsan

    SvaraRadera
  5. Oj, är det redan dags? Jag är liksom inte helt klar med julen än... ;-) Men det börjar så smått bli dags att få bort lite julsaker, trots att barnen protesterar. Och då lär planterings- och så-längtan komma igång på allvar även här :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Jo våren, ja. Men här i trädgården känns den oändligt långt borta. Isigt, lite snö här och var, -7 grader. Och jag har ju nyss fått ned de sista krukorna i källaren, så det blir allt till att vänta några månader till på vårvärmen. Suck.

    SvaraRadera
  7. Såg i dag när jag var ute i trädgården att krokus,påskliljor och de låga tulpanerna var på väg upp men nu har det ju blivit kallare så de kommer ju att hejda sej nu,ha det så gott,maggan

    SvaraRadera
  8. Jaaaaaaa, jag är redo!!!!!!!! År sååååå glad att det är nytt år iallafall...även om jag för tillfället är lite låg så går vi allafall mot ljusare tider.

    STORT TACK flr dina varma kommentarer, dom värmer ska du veta!

    Fina bilder att titta på här...får mig att längta ännu mera!

    Ta hand om dig kära bloggvän!

    KRAM
    Hanna

    SvaraRadera
  9. For noen deilige vårsysler du holder på med :)
    Så koselig at du vil følge meg :)
    Legger meg til hos deg og :)
    Ha ei fin uke.

    SvaraRadera
  10. Jodå Lydia! Visst är denna stenbock redo för våren. Problemet är bara att nu verkar vinter komma....;(!/Anja

    SvaraRadera
  11. O ja, jag är redo.... och idag kom den första snön hit.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  12. Nej, inte ännu,måste hinna träna, sticka, skriva, måla, renovera.... ;)

    SvaraRadera
  13. Mmm, ljuvliga lökbilder du bjuder på, Lydia!
    Tack!

    SvaraRadera
  14. Takk for tips! Skal få mine krukus i pottejorda. Fine til Påske kanskje.....

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails