onsdag 20 januari 2010

Anything but green...

Längtan efter grönska är påtaglig...
fast grönska...egentligen är jag ju
en abg-person. Alltså anything-but-green,
d v s växternas bladfärger får gärna vara
allt annat än grönt för att jag ska gå i
spinn. Det är ju en sanning med modifikation,
mörkbladigt och brokbladigt i all ära,
men det hade nog upplevts som
hysteriskt rörigt om inte de lugna
gröna nyanserna hade funnits bredvid.
Här en riktig favorit:
Cimicifuga ramosa Brunette,
blommar ganska sent och
då doftar det liljekonvalj på
långt håll.
Olika bladformer gör det hela mer intressant,
Rodgersia podophylla uppe till vänster blir
mörkare i bladen vilket gör den till en favvis.
En blodhassel står nära för att matcha upp det
mörkbladiga.

Här en gulbrokig fläder som börjat sträcka
på sig. Har inget sortnamn, inhandlad på
växtmarknad i Alnarp.

Det är roligt när blommorna fångar upp
bladfärgen på något intillväxande,
dessa Juncus ensifolius växer i närheten
av flera mörkbladiga växter.

Den växer också nära en gulbrokig Iris
inhandlad hos Beth Chatto i England.
Den resan satte verkligen sprätt på mina
trädgårdsdrömmar! :o)

Rudbeckia Green Wizard har också roliga
mörka blommor, gör inget större väsen av
sig men matchar bra mot annat mörkbladigt.

Ibland får man ångra att man släppt in
vissa växter i trädgården, som denna
Lysimachia Firecracker...den är precis
överallt i rabatten nu. Se så fint den
gift sig med guldhumlen...förövrigt en annan
växt jag kanske får ångra att jag gett tillträde
till.

Nu ska jag gå och drömma vidare om allt
annat än grön trädgård! :o)

Ha en fin dag,

12 kommentarer:

  1. Vilken härlig blogg, här hade jag inte varit förut! Tack för påhälsningen i min blogg :-) Alltid lika kul med kommentarer :-) Och så fantastiskt roligt det måste vara att få starta upp en egen trädgårdsbutik!! Hoppas verkligen det kommer gå bra! Tyvärr lite långt bort för mig... Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. När du visar allt det underbart gröna börjar man verkligen längta efter vår och sommar. Vilken härlig kombination och den där som doftade liljekonvalj var ju jättefin. Den skall jag lägga på minnet, jag älskar liljekonvaljdoften. Nu åker Camilla och jag till Formex och skall låta oss inspireras av det.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  3. Mmmmm.... drömmer mig bort.... Vackra kombinationer du visar, ha-begäret väcks till liv omdelebard. Den variegerade Irisen såg jag i england men då var den inte till salu och jag jagar den i alla butiker jag besöker.

    Tack för titten :) Ha en bra dag 8`)

    SvaraRadera
  4. Vi har samma smak när det gäller färgerna ser jag =)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin idé att "samla" på icke-gröna-växter. Jag drömmer om en trädgård full med vita blommor.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Goa bilder på fina planteringar. Det behövs olika bladfärger och bladformer i en rabatt för att den ska bli riktigt fin.
    mvh Ken

    SvaraRadera
  7. Hej
    ja visst längtar vi efter grönt, Fin fin insperation!
    Monika

    SvaraRadera
  8. så var det ju det där med fingrar....mina är Allt annat än gröna....därför vi har mest stenläggning, gräsmatta och sjösten...men min tanke är att till sommaren försöka utöka den lilla rabatt vi har ;)

    tusen tack för rara ord...

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera
  9. Jag blir alldeles varm inom mig när jag ser Brunette som blommade för första gången hos mig i höstas pga av det otroligt gynnsamma vädret som vi fick, lite ovanligt nog!
    Färg och form på bladehn spelar en stor roll i rabatten oc det är ngt jag försöker alltmera tänka på :)
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  10. Ah... härlig bilder från er ljuvliga trädgård! Den där Lysim... gillar jag mycket men har ingen god erfarenhet av dom. Man tappar kontrollen, du vet! ;o)
    Nu ska jag ner och fortsätta måla mina loppisfynd - det blir så fiiint!
    Hör av mig snart!
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiska och ymmiga rabatter du har. Och en känsla för färg och form. Är imponerad.
    Trevlig kväll, Petra B.

    SvaraRadera
  12. Hemma i em????
    Annsan

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails