måndag 18 januari 2010

Sinningia Mischief

Godmorgon!
Idag tänker jag presentera några medlemmar
ur familjen Gesneriaceae.
Själv är jag helt såld på Sinningia, en krukväxt
som har en knöl till rot. I knölen lagrar den
all näring, vilket innebär att växten kan gå
i vila en längre period....något som är väldigt
behändigt om plantan börjar se lite hängig ut
på vintern.
Här först Mark Twain:
Så här kan en hel planta se ut, de blir ca
10 cm höga då de är fullvuxna och är mycket
blomvilliga.
Här Sinningia Mischief:
Det går inte att köpa mini-Sinningia ute i den
vanliga blomsterhandeln, utan det vanligaste är
att man bytar med vänner eller handlar på Tradera
eller på växtmarkander.
Jag har odlat och samlat på Sinningia i ca 20 år,
det är en passion av stora mått.

Nä, nu kallar jobbet,
vi ses!

16 kommentarer:

  1. Härliga blommor, påminner mig lite om min absoluta favorit Thunbergia grandiflora (Uhrenwein från Bali)
    Ha en fin dag, Petra B.

    SvaraRadera
  2. Är djupt imponerad av din stora passion! Tycker du är så duktig som driver upp och förmedlar till andra med samma passion.
    KANSKE hinner jag in om ikväll innan middagen hos grannen.
    Kram
    Ann, ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera
  3. Käre nån.., den blomman har jag nog aldrig sett.., eller.., det har jag kanske?!?!?
    Men jag har i alla fall inte ägt någon själv, efter dina underbara bilder skulle jag gärna vilja!!!

    Tack för att du gav mig den härliga utmaningen Lydia.., det fick mig att gå loss i köket rejält:)
    Städade ena skafferiet och en hel del hade gjort sitt.., datumet hade gått ut på en hel del kryddor tex:(:(

    Just nu som jag skriver till dig Lydia så har jag ett hungrigt rådjur precis utanför köksfönstret, det är så häftigt att se dom så nära:)

    Dags att ställa sig vid spisen en stund, snart kommer hela familjeskaran hem och då bjuds det på kasslergryta med curry och vitlök.., det du!!!
    Lydia.., ha en underbar dag och ta väl hand om dig!!!
    Kram kram
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Mycket fina blommor. Så roligt att kunna driva upp planor själv. Det låter härligt att ha ett sådant intresse.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  5. Vet ingen som har så gröna fingrar som du.
    Skall du till Kanaria öarna..
    lyckost dig.
    Skall kanske till La Gomera i år stället.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Oj så lik den är en blomma jag minns från mormors och mammas fönster när jag var liten.
    Den blomman hette Streptocarpus (?)

    Kan det vara en släkting kanske?

    Kram på dig!
    Carina

    SvaraRadera
  7. Vackert, har haft dessa knölar, fick av en kollega. Men vi kallar den Femöring. Kan det vara samma växt?
    Hälsn Lena

    SvaraRadera
  8. Jag njuter så gärna dina "passions- produkter"... och förstår att Sinningia är en alldeles särskilt älskad variant! Jag är så imponerad av dessa dina små söta krukväxter... även om jag själv är urkass på att odla dylika!!;-) Jag är i alla fall glad att jag kan säga rätt namn på dem - Gesneriaceaer... numera!;-)

    SvaraRadera
  9. For en vakker blomst!
    Og jeg forstår godt at du har grønne fingre ❥
    Nydelig, så nydelig!
    Ønsker deg en nydelig uke!
    Varm klem fra Lokki

    SvaraRadera
  10. Jättefina! Lite lika några blommor som mamma och pappa har som jag inte vet vad de heter varken på latin, svenska eller rumänska så här på rak arm.
    Ann är djupt imponerad av din stora passion ser jag och det är jag med men jag är lika imponerad av dig och alla dina besökare som kan de latinska namnen hur lätt som helst. I och för sig så skulle du kunna skriva vilket namn som helst och jag skulle gå på det;)

    Jaha ja... Nu har jag läst längre ner i kommentarerna och kom på att den där blomman jag snackade om heter streptocarptus. Fast det låter mer som en närsynt dinosarie tycker jag.

    Ha det fint min vän!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  11. Vad kul att du berättar om blommor som inte ens går att köpa i blomsteraffären. Söta var de i alla fall.

    SvaraRadera
  12. ohhh du smittar guuuuuuuuu så vackert så vackert!!!
    letar efter din och anns grönas mejl...no result!!! kan du mejla mig
    lotten@rudu.se
    jag vill bjuda in er på en superkul grej!!!

    varmkram lotten

    SvaraRadera
  13. Hej, Lydia!
    Du har något att hämta hos mig. Om du vill förstås.

    ha en jättefin dag!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  14. Vilken passion! så vackra!!!
    Så underbart att våren snart är här!!!!
    Ha det gott.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  15. Lydia, min vän! Du som har gröna fingrar...kan du berätta för mig hur/vad jag ska göra med mina pellisar nu. De börjar växa och är väldans gängliga, men jag vet inte om jag vågar röra dom? Tips mottages mer än gärna.....
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails