söndag 10 januari 2010

vårblommor och bivax

För att hålla humöret uppe dessa första
månader på året behöver jag vårblommor
i massor.
Här har jag köpt dubbla primulor på vårt
vanliga ICA för 15,90 kr/st.
För ca 10 år sedan beställde jag liknande
dubbla primulor från England...då var de
varken vanliga, tillgängliga i januari
(på ICA!!!) eller billiga. Tänk som tillgängligheten
har ökat här i Sverige! :o)

Här har jag planterat 3 primulor i en gammal
sockerkaksform som jag egentligen hade lagt
undan till återvinning.
Mmmm...dessa mjuka vårfärger värmer min själ.
Sist, men inte minst...här har jag tänt ett av mina
bivaxljus som legat i hyllan och väntat på bättre
tider.
Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus istället! :o)

Hur gör ni för att piffa upp vardagen dessa
kalla & mörka dagar?
Ha det allra bäst,
kram


20 kommentarer:

  1. Uhm- jag känner doften! Härligt! Jag tänder gärna ljus... Men f´låt... jag säger ändå f-b mörker!!!;-)
    Härliga Primulor också! Har visserligen ännu den vita Amaryllisen att njuta här.... men jag måste nog ta hem något mer som blomstrar... hm....

    Åh, vad jag längtar nu! Både ut till trädgården & till träffar!!

    SvaraRadera
  2. Fick en Azalea på stam vid Nyårsafton från gästerna, söt, fin, härlig. Köper inte själv en massa blommor och plantor på vintern, för mig räcker det att veta att mina klenoder sover ute i tädgården och vaknar på våren.
    Ljus, många sådana har jag däremot alltid. Ha en underbar veckostart,
    Petra B.

    SvaraRadera
  3. Det var härliga primula dom ser lite dubbla blommande ut.
    Bivax ljus har jag aldrig haft men ska pröva nångång.

    SvaraRadera
  4. Underbara Lydia... vilka färger...
    Läckert i kakformen bra när man fixar återvinningen på egen hand.
    Kram och ha en skön vecka
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag gör som du, köper blommor och tänder ljus och så städar jag upp och rensar i hörnen, har bytt foton i ramar och lite så. Allt för att det ska bli ljusare.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar göra som du, men just nu ska det inte köpas några nya blommor här. Vi fick blomflugor med julblommorna jag köpte och först ska jag ta livet av den allihopa - sen ska jag köpa nya krukväxter. Jag tror att vi "avlivat" ca 100 små flugor redan men de måste föröka sig snabbt för de tar inte slut! Vi får nöja oss med massvis av tända ljus för tillfället / gittan

    SvaraRadera
  7. Tjingeling i vinteryran:)
    Hoppas du haft en skön helg och tack för din góa kommentar hos mig!!!
    Nu är det måndag, ny vecka och nya tag:)
    Ha en underbar dag och så skickar jag med en massa värmande kramar....
    Marianne

    SvaraRadera
  8. Hur piggar man upp sig i mörkret....det är lite lättare tycker jag när det inte är -20º utomhus.....
    Tulpaner i massor och så tänder jag ljus jag med. Igår började jag göra en "stumpstake" i betong....upptäckte när jag skulle plocka ihop adventsstakarna så fanns det massor av stumpar kvar.....Vill ha en stumpstake som är brandsäker! *fniss*
    Vilken läckert teckensnitt du har i ordet bivaxljsu! Vad heter det? och bildkollaget....användr du picasa till det?
    Kramis
    /Lotta
    ps. tänkte väl att det var skånsk rostning i din kaffekopp ds

    SvaraRadera
  9. Men Lydia! nu vill jag ha tips. Jag tycket att primulor är så himla söta men de dör ju bara jag tittar på dem? Hur i hela friden sköter du dem?

    kramis Lisa

    SvaraRadera
  10. Vilka karameller!!Jag lyckas ibland att klara dom till våren.
    Här är det också blommor och ljus som gäller för att förgylla vintermörkret. Var sak har sin tid.
    Ha en go vecka
    Carina

    SvaraRadera
  11. Jag tänder massor med ljus för att skingra mörkret & kylan. De ljuva pastelliga vårfärgerna får vänta ett tag till. Men visst längtar man.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Underbara primulor! Gamla sockerkaksformar o annat liknande är kanonfint att använda som inredningsdetaljer.
    Uppiggningen här består bl a av tulpaner, trädgårdstidningar och promenader i solen.
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Vilka härliga vårfina blommor!

    Välkommen in på tävling till mej om du har lust!

    Må så gott!

    Kram

    Monika

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara färger på dina primulor. Här tänds det också mycket levande ljus fortfarande.
    Jag har inte köpt några vårblommor ännu, jag har klippt lite olivkvistar som jag placerat ut i lite glasburkar med band runt.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  15. Ja, som sagt Lydia. Hur sköter du dina primulor nu då?;)
    Äh, egentligen så ville jag bara kika in och önska dig en underbar torsdag!

    kram Lisa

    SvaraRadera
  16. Hahaha Lydia! Jag har ventiler... I taket och på väggarna... och dem måste man ju rengöra. Har ni verkligen inga ventiler? Heter det något annat på skånska? Typ hål i väggen?;) Friskluftsintag och ventiler och fläktar och det är ta mig sjutton hål överallt som ska rengöras. För att inte tala om öronen;)

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  17. Här tänds det också ljus. Tycker inte det är så farligt med mörkret..lite mysigt;)
    Söta blomster!

    SvaraRadera
  18. Åh vad fina de är! Tack för att du kom på mitt föredrag - det värmde så!
    Eva

    SvaraRadera
  19. Jag tänkte också på det häromdagen; vad mycket det är som plötsligt är lättare att få tag på. Ovanliga sorters fröer också. Vackra krukor till sina slit-och-släng blommor. Trädgårdshandskar i en storlek som passar!

    Jag tänder också ljus. Och tar vara på den långa skymningstimmen i lugn och ro. Sen kan det bli kväll och mörker bäst det vill! :-)
    /IET
    Älskar dina bilder på snöälvorna...!

    SvaraRadera
  20. Tänkte just på dig min vän..
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails