fredag 12 november 2010

Fikongott

Hej hopp i stugorna, fredag är favorit för då samlas
hela familjen...åtminstone till middagen och det är
härligt! :o)
.
I brist på trädgårdsarbete (det hällregnar fortfarande!)
har jag gjort fikonkulor. Himla gott faktiskt, säkert lite
nyttiga också...eller mindre onyttiga iallafall!


Recept:
250 g torkade fikon
150 g torkade aprikoser
150 g hackade nötter
(jag använde hasselnötter & mandel)
Kör allt i mixern och rulla till små kulor,
vänd dem i kokosflingor eller annat gott
och ställ dem kallt en stund.
Avnjutes med fördel till glögg! :o)
.
För att undvika att städa bakade jag bullar,
här dubbelbak. Dessa innehåller havregryn,
quinoa, linfrön & solrosfrön.


Nu får jag återgå till städningen,
håller på att storstäda vårt blomrum efter
att vi dammat ner fullständigt när
vi sågade ett större hål till den nygamla
dörren, men det var det värt så
snygg som den är! ;o)
Mer om den senare.
.
Ikväll ska vi spela kort hos goda vänner,
jag känner redan vinstvittring! ;o)
.
Ha en fin kväll & glöm inte TV2 kl 21.30 ikväll fredag!
.
PS VI VANN STORT; Mohahhahaha!

11 kommentarer:

  1. Vilken flit det ser jättegott ut! Fikonbollarna ska jag testa!
    Kl 21.30 sitter jag bänkad framför TVn! Trevlig kväll! /Katarina

    SvaraRadera
  2. Både bollar och bullar ser goda ut! Har du något recept på de där bullarna, undrar om man kan använda glutenfritt mjöl i st f vetemjöl för jag antar att du har i det också?
    Trevligt fredagsmys önskar Laila

    SvaraRadera
  3. Tror det varit bakväder idag :) T.o.m jag fick bakat, eller rättare sagt, jag startade bakmaskinen :)

    Låter gott med fikonbollar, kul med något nytt och nyttigt godis :)

    Ha nu en skön helg och hoppas det gick bra med kortspelet :))

    SvaraRadera
  4. Mmmm, de ser inte så illa ut de där kulorna. Får nog knycklåna ditt recept. Har ett annat men det är krångligare så det gör jag inte längre. Men ditt vill jag verkligen prova på.
    Hoppas det gick bra och att din vittring siade rätt.
    Kram
    Ann

    SvaraRadera
  5. Det där ser förföriskt gott ut. Jag vet inte vad jag skall börja med...äsch då jag går på bollarna direkt.
    Det var alldeles för länge sedan jag gjorde fikonbollar. Tack för tipset.

    Tyra i Köksträdgården

    SvaraRadera
  6. Ser otroligt smarriga ut! Dom får jag nog testa....

    Ha en skön söndag!

    Maria

    SvaraRadera
  7. Uhm hvor ser det lækkert ud! Og så er de jo sunde. Den opskrift skal vi helt sikkert prøve. Vi har også lavet sund is med dadler og frosne bær (+ ahornsirup), det smager også skønt. Bedste Hilsner Fru Krull

    SvaraRadera
  8. Men oj, vad otroligt mycket gott! Hoppas att du och de dina har haft en superfin helg Lydia!

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  9. Så gott det ser ut! och tack för din omtänksamma kommentar, kram!

    SvaraRadera
  10. Tur du påminde om det som skulle komma på TV annars hade jag missat det . mycket trevligt och inte alls lika jobbigt som att gå runt där en hel dag . Skall försöka testa fikongodiset en dag . Vi ses snart skall bli så kul . kramis , Vonna

    SvaraRadera
  11. Tack för bra recept på "fruktkulorna". De ska göras till jul. Lite nyttiga är de allt!Kram Eva Linnea

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails