söndag 28 november 2010

surdegsbröd = M U M S

Oj oj, med snö vi fått i november!

Vitt & vackert lyser den upp tillvaron i
trädgården, man ser knappt alla saker som

fortfarande väntar på att tas in för vinterförvaring. ;o)

lusthuset i snöskrud

isen har redan börjat lägga sig på stora dammen...
en rar tomte sätter upp belysning i magnolian...
och oj så härligt det är med alla små lampor som

lyser så klart i mörka natten...
.
Annars då? Jo, jag har bakat surdegsbröd
för första gången. Det är ju ett litet företag att få
igång surdegen, men oj så spännande! :o)


Nedan syns surdegskulturen som jäste över, tjohooo...så bra!
Då är det iallafall liv i den (fick lite kultur av Anette, tusen tack för det!).
.
Mittbilden visar en blank & fin deg på jäsning.
.
Till höger syns ett av bröden på jäsning.


Kan meddela att bröden blev spröda och fina utanpå och
saftiga inuti; hurra...det får bli fler i kommande vecka! :o)

Vi har varit på gesseträff hos Vonna och
jag säger bara WOW så mycket gott hon
bullat upp med + himla trevligt sällskap,
det är sånt man kan leva på läääänge!

.

Nu ska jag gå och pyssla med lite mer adventsmys,
ha en fin 1:a advent.

PS Ang värmefläkten i förra inlägget:
Den är på totalt på 2000 watt, men vi kör
den oftast på 1000 watt. Fläkten tar den varma luften
uppe i nocken och sänder ner den, det gör att enbart
fläkten behöver gå långa studer, inte värmeelementet.
.
PS 2: jag blir tokig av alla extra mellanrader som bara
dyker upp här & där, händer det er när ni bloggar?

14 kommentarer:

  1. Härliga bilder du tagit, vännen! Det har ju kommit en hel del vackert vitt fluff och det tycker jag är hääärligt!!! Fast lite tidigt kanske!?! Förstår att du är glad för en sådan händig tomte som tar hand om såna där praktiska attiraljer.
    Idag åkte en hel del av vår gamla juldekorations-en i backen och återuppstod som dekoration på andra ställen. Du vet, formklippning är ju bara så kul!!! Kanske inte rätt tid med vad ...! Det ska ju göras nån gång!!!
    Ha det gott, kära du!
    kram
    Annsan

    SvaraRadera
  2. Brödet ser riktigt gott ut! Ja det är konstigt med snö redan, just nu snöar och blåser det rejält här i mörkret, undrar just hur det ser ut i morgon..
    kram

    SvaraRadera
  3. Hej min vän!
    Så fint det blev med lite lampor i det lilla trädet. Jag borde börja baka mera blir så inspirerad av dig. Jag gillar och baka men inte disken.
    Hur var det på blomsterkursen?
    Hörs
    Annika

    SvaraRadera
  4. Ah, glömde ju... det låter jättesmaskigt med surdegsbrödet! Har förstått att det är en del meck men att det är värt mödan!!!
    Kram igen

    SvaraRadera
  5. Mumsigt bröd!
    Utomhusljusen är så trevliga "prickar" i mörkret! Jag hade också¨en "tomte" för uppsättning här i helgen!;-)
    Ja! Snön här alldeles för tidigt! (Hm.... Jag skulle ju inte sörja om vi hade blivit helt utan!... Som du vet!;-)...)

    SvaraRadera
  6. O vad gott det ser ut. Surdegsbröd! Det var det längesen jag bakade...kanske nåt att fösöka satsa på till jul, men det tar ju en liten stund att fixa till surdegen....haha.
    Igår fick jag en påse med nygjorda struvor. Det var omtanke det! En väninna knackade på och överlämnade en påse....sen var hon tvungen att ila vidare...lite snopet att jag inte kunde få bjuda på fika.
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  7. Surdegsbröd... blir avundsjuk eftersom jag har glutenintolerans och inte kan äta sånt. Det luktar så himla gott.
    Tack för info om fläkten!
    Och visst har även jag problem med blogger som verkar leva sitt eget liv, byter stilstorlek och även stilart lite hur som helst och mellanrum ska vi inte tala om... Ibland ger jag upp och skippar att publicera inlägg!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  8. Så fint ditt bröd blev, toppen! Och jäste gjorde det med besked ser jag ;)
    Jag har satt en ny sats idag, i nygammal Assistent, bingo!
    Ses vi på torsdag?

    SvaraRadera
  9. Det ser fantastiskt gott ut. Visst är det kul med att baka surdeg. Det finns ju inget godare!
    Fy bubblan så kallt det är, jag har aldrig varit med om något liknande. Skönt att vi är inne i Advent nu i alla fall. Jag älskar den här tiden fram till jul.

    Ha det gott/ Tyra

    SvaraRadera
  10. Kikar in och hoppas att du har haft en härlig första advent och att du mår bra.

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  11. Hej Lydia !
    Har också en del översnöade saker som väntar på att bli intagna från trädgården ... förmodligen blir dom kvar till våren med den här kylan.

    Har också tänkt sååå lääänge att baka surdegsbröd .. men aldrig kommit till skott .. fick ny inspiration nu !
    Ha det så bra !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  12. Ja, visst är det härligt med snö och juleljus :-)
    Spännande med surdegsbröd, har aldrig provat att göra själv(bara ätit ;-) och det är verkligen jättegott!

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  13. Ja du, baka. HAr inte fått till det än, men prövar lite då o då. Blev inspirerad av ditt finfina bröd! Tusen tack för alla söta kommentarer! Kram, Minna :)

    SvaraRadera
  14. Härligt härligt..vilka fina bilder. Underbar sida du har. Här kommer man att vara fast ett tag, samt kommer man att återvända när man känner för fina bilder..
    Ywonne

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails