torsdag 25 november 2010

uppvärmning av växthus

Gómorron!
Nu när det både är snöigt och kallt
måste vi tänka på hur vi förvarar våra
köldkänsliga växter så att de får lagom med
ljus och värme.
.
Vi har många av våra pelargoner i ett uppvärmt
växthus. Vi har klätt in hela växthuset med kanalplast
(sånt man brukar ha som tak på uterum), plattorna
är fastskruvade på utsidan av växthuset.

Växthuset värms upp med en BioGreenfläkt från
Willab, den sänder ut varmluft i rören nertill och
hämtar varmluft från taket...fungerar bra om temperaturen
håller sig över minus 15.
Vi kompletterar fläkten med en kamin. Denna är ny
för oss och verkar fungera utmärkt. Vi har gott om
hinkar med vatten i växthuset, vattnet utjämnar temperaturen
speciellt då det blir riktigt kallt ute. Även zinkbadkaret har fått
flytta in så att det också hjälper till med utjämningen. Vi har
dock inga guldfiskar där i, det visade sig vara ganska olämpligt! ;o(
Det blir lite rörigt därinne på vintern med all bränne,
men det känns helt ok med tanke på alternativet.
Vi lyser upp växthuset med en natriumlampa några
timmar på kvällen.

Oj, vad det är mörkt när jag kommer hem från jobbet...
igår hann Peps & jag ut i skymningen. Det är tur att snön ligger
kvar, den lyser upp tillvaron! Peps är djupt imponerad
av snö, han kan vara ute och leka i snön i timmar för
att sen komma in som en snögubbe! ;o)
.
Hur gör ni för att vinterförvara era plantor?

11 kommentarer:

  1. Vilken smart idé att förvara växterna på. Varför kan du inte låta hortensian övervintra där? Det borde fungera.
    Här är det också vitt på marken. Igår var det trafik-kaos här, men idag är det plogat och saltat. Det ska komma mer snö i veckan. Jag är inte alls redo för det här - har massor, som ska ner i jorden nu!
    Stor varm kram
    Randi

    SvaraRadera
  2. Väldigt smart förvaring, ser rätt härligt ut med allt det gröna i ditt växthus. Jag har växter i våra två hallar ( inte uppvärmda) och i en glasgång, men i glasgången fryser det om det blir riktigt kallt, där borde vi ha en fläkt..
    Jag känner som Randi jag är inte klar för snö, behöver ordna gnagskydd och gräva ner några träd..
    kram Sophia

    SvaraRadera
  3. Jag är ju inte färdig än med min vinterförvaring så de lär väl gå åt en del plantor i vinter förmodar jag. De är inflyttade i växthuset men mer än så har det inte blivit än. Normalt sett brukar jag ställa tjocka frigolitskivor som ett litet frigolithus runt växterna och som tak flera lager fiberduk. Mer än så har jag aldrig gjort och hittills har det varit med gott resultat / gittan

    SvaraRadera
  4. Oj, det är visst en hel vetenskap det där med förvaring, men du får också "lön för mödan"
    Själv har jag 1 st!blomkruka på balkongen innehållande en stor potatisblomma. Denna började inte blomma förrän i september. Bara det är ett misslyckande. Eller på tok för varmt. Ska kanske drapera ett täcke över och se om den håller till våren.
    Ska den friseras före vinterför-
    varingen?
    Läser din blogg eftersom alla trädgårdsälskare levererar så vackra bilder.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Tycker inte alls det ser rörigt ut i ditt växthus. Ser bara fint ut. Vi har inget bra ställe för vinterförvaring. Just nu står de i ett föråd (ca 10 grader) med ett norrfönster. Har gått bra tidigare vintrar så jag hoppas på detsamma det här året. Försöker för första gången övervintra både jätteverbena och en liten heliotrop. Får se hur det går.
    Kram, A-K

    SvaraRadera
  6. Jag har ett litet inglasat rum som är isolerat, där vi håller minst 5 grader. Tyvärr får inte allt plats där så jag har lite provisoriska "växthus" intill huset, och får hoppas att det klarar sig i år också. /Katarina

    SvaraRadera
  7. Oj, vad välordnat.. och praktiskt ni har det med övervintringen!!! Så skulle man ju ha det förstås.... Suck........ Brukar sällan övervintra något (förutom agapanhtus) då jag inte har något ställe för det.... Men nu har jag klämt ner massor av växter i källaren som är alldeles för mörk egentligen. Inget lär överleva tyvärr....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Vilken fiffig ide, med slangarna till fläkten, hmmm nu fick man nått att klura på...........

    SvaraRadera
  9. Den där fläkten verkar intressant. Vet du hur mycket el den drar?
    Härligt växthus du har, stort och snyggt! Hoppas att vintern inte blir alltför svår.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  10. Jag är också nyfiken på vad fläkten drar ? Själv förvarar jag mina växter i vår gamla tvättstuga, där finns pumpen till vattnet in, så vi måste hålla frostfritt, plus 4 brukar det ligga på. Det har fungerat i 20 år med både fuchsia, pelargoner, citrus, physalis, hortensia mfl.Ingen belysning, 2 fönster. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  11. Det där kanske man skulle ta efter med kanalplast utan få?
    Tyvärr har jag ingen kamin och ingen sådan fin fläkt.
    Kanske får önska sig av tomten.
    Tror jag skall satsa på lampor och ha växtern i den nya källaren istället.
    Kan jag beställa nya pelargoner av dig?
    En av varje typ....
    Ha det gott och hoppas du har det lika bra som dina pelargoner.
    Annika

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails