fredag 24 februari 2012

Mistelfrön

För ett par veckor sedan fick jag ett litet paket
med posten, det innehöll en hel del mistelfröer.

Jag har försökt 'så' mistelfröer förr, men alltid
med uteblivet resultat. Men rara Eva Robild bjöd
både på färska fröer OCH en utmärkt 'såbeskrivning'
på sin blogg.


Nu var jag lite sent på det att gå ut om smeta in mina
fröer på grenarna, så de torkade lite. Jag la dem i vatten
över natten för att fukta till dem...
och nog blev de fuktiga alltid! 
Nu är det tydligen så att kletet i bären är det som
ska limma fast fröet på grenen, så det var ju väl att 
de blev slajmiga igen.

Bilden visar att misteln är en halvpararsit som växer sig
fast på värdträdet...precis vad jag önskar mig! ;o)


Jag kollade dem igår, jag var rädd att
de skulle ha runnit iväg eller att fåglarna kommit och
ätit upp dem...men de sitter kvar! :o)

Nu håller jag tummarna att något av fröerna gror.


Är så glad att jag kom ihåg att ta in min fetblad i växthuset 
innan frosten blev för hård...den växer och frodas där.



Ha en fortsatt gó fredagskväll,
kram 

7 kommentarer:

  1. Lycka till!
    Jag har försökt ett par gånger men inte lyckats.Skam den som ger sig.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Men så spännande! Lycka till:)

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilket spännande projekt! Håller tummarna att du lyckas. Ser fram emot en "fortsättning följer"!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram
    Randi

    SvaraRadera
  4. Hejsan Lydia.

    Visst vore det härligt med egen mistel. Jag missade Evas erbjudande i år men den kanske kommer åter i nästa.
    Lycka till med sådden!/Anja

    SvaraRadera
  5. Oboy vad jag vill följa detta.
    Har givetvis funderat på att försöka så men har liksom inte kommit till skott....
    Får man vara så fräck så jag frågar om på vad du sått din mistel?

    SvaraRadera
  6. Jag tordes inte så min a nu när det var så kallt. Men det kanske inte spelar någon roll, de är ju inte grodda ännu.
    Hoppas de tar sig för dig!

    SvaraRadera
  7. Spännande med egen mistel. Hade ingen aning om att man kunde odla det! Lycka till!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails