lördag 18 februari 2012

Tomater

Ojoj, idag både regnar och blåser det...till det ett par plusgrader bara,
ett riktigt innesittarväder.

Då passade jag på att så tomater!

Jag är ju som bekant glad för återvinning så det fick
bli fröer från vänner och en tom glassburk.


1.
 Förr försökte jag alltid tvätta tomatfröerna, så att de inte skulle vara
så klibbiga när de skulle torka. Nu gör jag något mycket smidigare;
jag tar ett kaffefilter eller hushållspapper, skriver tomatens namn & 
ursprung och sedan smetar jag ut fröerna på pappret. Jag försöker fördela
dem hyfsat jämnt med lite mellanrum mellan fröerna.

2. 
Lägger ett tjockt lager såjord i en låda, jag blandar min egen med god
planteringsjord, perlit & vermiculit, vattnar, lägger pappren med fröer
på jorden och skriver sort på en namnskylt.

3-4. 
Strör ett tunt lager såjord över.

5. 
Vattnar med stril, fast just i detta fallet går det bra utan stril
också, då fröerna ju faktiskt inte rinner iväg...de sitter ju fast på
pappret. Pappret löses kvickt upp i den fuktiga jorden medan 
fröerna gror.

Så härligt det är att äntligen få köra ner fingrarna i jorden,
även om det är skånsk vinter ute, så börjar våren infinna sig
i sinnet.

4 kommentarer:

  1. Härligt att vara igång med fröerna igen. Några tpmatfröer har jag inte sått än, men om några veckor ska jag nog göra det.//helen

    SvaraRadera
  2. Spar tomatfrön på kaffefilter gör också jag. Det blir en egen variant av såband och är så smidigt om man vill dela med sig av sina frön. Lycka till med groningen:)

    SvaraRadera
  3. Vist är det kul att så,jag sådde åxå igår flera olika sorters blommfröer
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  4. Perfekt genväg tycker jag! Man ska bara komma ihåg att göra just så på sensommaren/hösten. Hrmm. Inte min starka sida tyvärr.
    Allt gott!
    Eva

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails