onsdag 22 februari 2012

tjopp, tjopp, tjopp...

Härliga tider nu när det äntligen är dags att ta
tag i pelargonerna. De är både långskrangliga 
och ganska tråkiga att se på så här års, därför 
är det så gott att få klippa ner dem och frisera till
dem inför den stundande säsongen.

Vissa pelargoner är mer tacksamma än andra att 
ta sticklingar på, t ex Frank Headley. Han skjuter
många skott från varje gren, vilket ju gör honom
till en tät och fin pelargon.

Denna grenen blev det 3 st sticklingar av...

tjopp...

tjopp...

och tjopp.

Vi använder en vass kniv att skära med för att det
ska bli ett så rent snitt som möjligt och sedan är vi noga
med att inte röra med fingrarna vid skärytan för att 
minimera risken för bakterier.

Vi tar bort alla stipler som skulle hamnat under jord
så rotar sig sticklingen bättre.

20 sticklingar bjöd plantan på.

Det blev lite sent ikväll med, svårt att bryta
när man väl är igång.

Ljusen har brunnit ner, det är mörkt och Ane Brun har slutat
 spela i bakgrunden.

Märks det att jag har sportlov = semester nu? ;o)

Inläggen duggar tätt och jag hinner göra mycket

Efter lovet går jag ner
till 50 %-tjänst på skolan och så jobbar jag 50 % i
butiken...känns jättebra. Det är ju bara drygt en månad
kvar till vi öppnar för säsongen och en hel del kvar att
göra.

Idag kommer 2 fina blomsterväninnor på besök,
ska bli himla kul! :o)

Hej från

7 kommentarer:

  1. Så härligt! Ska kika på mina rangelpellisar, kanske jag ska tjoppa lite idag?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Underbart och läckert! Ska ta itu med mina också nu. De är jättestora och det känns tufft att minimera dem...snyft, snyft.
    Jag förstår mycket väl att du nu kommer att njuta av din nya arbetssituation.
    Önskar dig en skön sportlovsvecka!!!
    Kram Randi

    SvaraRadera
  3. Önskar dig mycket glädje av lovet och dina jordiga fingrar. Och förstås av förberedelserna för att öppna butiken för en ny säsong:)

    SvaraRadera
  4. Men raring! Du är ju med i min favoritlista, utan att jag har frågat dig! Känns som en ära, din kommentar med undran i.
    Gillar verkligen din blogg och dina fina bilder.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Hallå där,

    Inser att det är tid nu att ta fram pelargonerna ur vinterförvaret. Se om jag lyckas få lika många sticklingar som du.

    Ha det gott
    Kristina

    SvaraRadera
  6. Å så sugen jag blir på lite pelargonpyssel. Undrar om mina stackare lever i garaget.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Å, jag vill oxå ha mASSOR av sticklingar, tack för alla tips, visste inte att dom var så känsliga för bakterier.

    STOR KRAM
    Hanna

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails